måndag 21 november 2011

Äntligen bränt


                                 Äntligen fick jag bränt min keramik till slut.

             Dagen innan (lör) var det regn så jag fick ställa in den bränningen.
             På sön var det dimma men jag brände iallafall. Kom i gång lite
             senare pga. någon hade stulit min sågspåns tunna och hällt ut allt sågspån
             på marken bredvid. Det är i sågspånet som en del oxider finns kvar när
             man bränner så jag är rädd om det, för man kan få lite extra effekt på godset.
             Men jag kunde använda det iallafall när jag blandade upp det i nytt spån.


                                     Mina "granar" eller spiror innan bränning.


               Så här fina blev dom efter bränningen tillsammans med hästar och stjärnor.


                            En ugn som har ca 1000 grader där nere i botten. 
                         Min platta gick sönder vid första bränningen så det tog
                             lite längre tid än vanligt. 5 timmar denna gången.



                    Så man är rätt så mör i kroppen i dag och luktar fortfarande rök i näsan.
                           Ser fram emot till våren då jag kan få börja bränna igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar