lördag 26 maj 2012

Blivit intervjuad och fotad

"Kloka damen"

I början på veckan var jag hos min sjukgymnast Ulrika som har www.soderasensforsgard.se . Eftersom ridningen har hjälpt mig enormt mycket med min stroke sida ville jag gärna ställa upp på en inervju för Allers. Kanske det kan hjälpa någon annan som sitter i samma situation eller känner någon. Att jag kom i kontakt med sjukgymnastik ridning var tack vare TV.

Det var ett program om en ung tjej som fick en hjärnblödning och fick börja om med allt. Man kände igen sig i mycket. Hon började rida och det hjälpte mot hennes smärta, som hon hade fått av sin stroke. Sen var det annat TV program om Sanne Samuelsson som också hade fått en stroke och med hjälp av hästar hade hon kommit tillbaka. (Hon fick sin stroke 2005 samma år som jag och har liknande besvär.)

Tanken föddes att jag ville prova på ridningen och se om det kunde hjälpa mig också. Jag hade börjat få ont i min vänstra sida och kramper i vänster ben och hand. Visserligen tyckte jag att det var positivt eftersom jag hade blivit av med känslen på hela vänster sidan.

Men så för 3 år sedan började jag prova på sjukgymnastiksridning på Islandshästen Blakkur. En lugn och stadig häst, men det var en otäck känsla och sitta barbacka och rida. Det var jätte jobbigt. Visste av erfarenhet att, när jag är helt slut av ett träningspass kan jag inte gå. Ibland blir jag helt skakig i kroppen vid överansträngning, en biverkning av en utbrändhet som jag fick 2003.

Jag hade ju så stora förhoppningar att detta skulle hjälpa mig. Men när ridturen var över, var jag så trött i kroppen tänkte jag, neeej, jag kommer inte kunna gå till bilen. För jag var SÅ slut mentalt och kroppsligt.

Nu kommer miraklet............ jag gick som inget hade hänt, när jag hade hoppat av hästen.

Så nu 3 år senare kan jag säga att dom där underbara islandshästarna har hjälpt mig mot mina smärtor och kramper, samt stärkt mig mentalt och kroppsligt och mest av allt att jag kan gå utan att halta.


Önskar er en härlig fortsatt helg.

Tack för ditt besök.

3 kommentarer:

  1. Så flott å lese - har hørt om flere som har hatt veldig bra utbytte av terapiridning. Har selv holdt på med hest i flere år, og det er veldig godt trening å sitte på hesteryggen. Spesielt barbak:) Kjempebra at det har hjulpet deg så mye, og spennendes med intervju:)

    Ønsker deg en fin uke
    Klem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din fina kommentar. Visst är hästarna fantastiska :-)
      Kul och följa din blogg, du hittar på så mycket spännande saker.
      Din memoriboard var så vacker.
      Önskar dig en bra vecka.
      Klem

      Radera